BAHASA DITEMPAT KERJA
1.1 Bahasa Kerja
Dalam pelbagai bidang
pekerjaan, kemahiran bahasa diperlukan untuk berkomunikasi dengan pelanggan dan
rakan kongsi sama ada dekat atau jauh.Kemahiran bahasa yang baik sudah tentu
akan meningkatkan peluang pembangunan kerjaya.Semakin tinggi tuntutan tugas,
semakin tinggi kemahiran bahasa diperlukan.Pada masa yang sama, keperluan
kemahiran bahasa akan sentiasa meningkat dalam kerjaya pekerja.
1.1 Bahasa kerja boleh
ditakrifkan sebagai bahasa yang digunakan dalam syarikat, negeri, pertubuhan
atau organisasi sebagai alat komunikasi.Bahasa kerja ini perlu terutamanya
dalam organisasi yang terdiri daripada ahli-ahli yang berlatar belakangkan
bahasa yang berbeza sebagai usaha untuk memastikan tiada kesilapan dalam
komunikasi.
1.2 Sebab utama untuk
mewujudkan bahasa kerja adalah penjimatan kos kerana tanpanya, akan ada
keperluan menterjemahkan semua ucapan, kertas kerja, keputusan dan memo ke
dalam setiap bahasa.Walau bagaimanapun, bahasa pilihan selalunya daripada
bahasa yang dituturkan di tempat kerja itu sendiri.Bahasa Inggeris, Perancis,
Sepanyol dan Jerman ialah bahasa bekerja paling biasa bagi kebanyakan badan
antarabangsa.Walaupun begitu, bahasa kerja bergantung pada kawasan dan jenis
organisasi.Jika mereka tidak biasa dengan bahasa tempatan yang dituturkan, maka
tafsiran perlu disediakan.
1.3 Dalam
kerja-kerja harian, semua pekerja akan bekerja bersama-sama untuk menyelesaikan
tugas-tugas di syarikat itu.Ia adalah penting untuk mereka memahami antara satu
dengan lain.Jika ini tidak berlaku, salah faham yang berkaitan dengan
pelaksanaan tugas, boleh membawa kepada kemalangan.Perkara yang sama juga
timbul bagi beberapa senario yang menjurus kepada keselamatan, maka pentinglah
bahawa semua orang memahami antara satu dengan lain. Untuk memastikan semua
pekerja memahami arahan yang berkaitan, dan tanggungjawab kerja yang berkaitan
dengan tugas mereka, syarikat perlu mewujudkan garis panduan bahasa kerja yang
telah ditetapkan.Bahasa kerja adalah penting supaya komunikasi daripada pekerja
ke peringkat
tertinggi organisasi, atau pun sebaliknya, berjalan dengan lancar.
1.4 Di Malaysia, amalan biasa dalam organisasi yang mengambil pekerja asing, ialah Bahasa Melayu digunakan sebagai bahasa kerja utama di samping menjadi bahasa rasmi dalam perhubungan komunikasi. Bahasa Inggeris pula menjadi bahasa kedua bagi bahan rujukan, dan digunakan dalam keterangan barangan dari luar negara. Bahasa Inggeris juga sering digunakan sebagai bahasa kerja dalam organisasi asing.
1.2 Slanga,Dialek Dan Jargon
Penggunaan slanga, ungkapan dialek dan jargon di tempat kerja boleh menjadi penghalang kepada komunikasi dan boleh juga mempengaruhi tanggapan orang terhadap kita.
2.1 Slanga merujuk kata-kata atau ungkapan yang dianggap sangat tidak formal. Slanga biasanya digunakan oleh orang dalam kumpulan umur tertentu, atau dalam suatu kumpulan etnik atau budaya, untuk berkomunikasi sesama sendiri
Penggunaan slanga boleh mendatangkan kesan negatif. Orang lain mungkin tidak
akan memahami apa yang kita ingin sampaikan. Mereka juga mungkin akan terasa
terasing, malah mungkin tersinggung perasaan, terutamanya jika mereka lebih tua
atau memegang jawatan yang lebih tinggi di tempat kerja.
Sesetengah kata dan ungkapan slanga mungkin sesuai digunakan di luar tetapi tidak
sesuai digunakan di tempat kerja.
Sebagai contoh :
-Steady bro
-Ngam
-Kaitoi
-Kow Kow
-Cun , Beb
2.2 Dialek ialah loghat atau bahasa daerah. Dialek mungkin berbeza daripada jenis
bahasa standard dari segi sebutan dan tatabahasa, atau mempunyai kata-kata yang
sama sekali berbeza. Disebabkan bukan semua orang yang memahami loghat atau
bahasa daerah, lebih elok dielakkan sahaja penggunaannya di tempat kerja.
2.3 Jargon ialah kata-kata atau ungkapan yang digunakan oleh orang yang bekerja
dalam bidang tertentu. Kata-kata dan ungkapan ini mungkin sukar difahami orang lain.
Jargon hanya boleh digunakan sekiranya bercakap atau menulis kepada orang yang
mengenali istilah yang digunakan. Sekiranya perlu menggunakan jargon ketika
berhadapan dengan orang yang bekerja dalam bidang yang berlainan, pastikan setiap
kata jargon diterangkan maknanya.
Menggunakan jargon apabila tidak perlu, terutamanya ketika berkomunikasi dengan orang yang tidak mengenali istilah yang digunakan akan menjejaskan kejelasan dan menyebabkan ketidaksejajaran antara mesej yang ingin disampaikan dan makna yang difahami. Di samping itu, penggunaan jargon boleh dilihat sebagai cara untuk cuba menyembunyikan fakta. Biasanya, orang lebih cenderung mempercayai kesahihan maklumat yang diterangkan dengan ringkas dan jelas.
Unity-gain amplifier
Impedance buffer
Binary fission
Chemical kinetics
Facultative anaerobe
3. Bahasa yang sesuai di tempat kerja
Bahasa yang anda gunakan di tempat kerja boleh mempengaruhi kejayaan dan imej
profesional anda. Penggunaan bahasa yang sesuai di tempat kerja juga memberi kesan
pada nama baik profesional anda. Oleh itu, anda perlu sentiasa berhati-hati untuk
memastikan penggunaan bahasa yang sesuai di tempat kerja.
3.1 Sentiasa gunakan bahasa standard dan ikut peraturan bahasanya dalam
pertuturan dan penulisan di tempat kerja.Jika tidak fasih berbahasa Inggeris atau
bahasa kebangsaan, berusahalah untuk bertutur dengan fasih dengan mencontohi cara
golongan profesional bertutur dan menulis di tempat kerja. Melalui cara inilah anda
akan dapat menguasai kemahiran berbahasa.
3.2 Berikut ialah beberapa perkara yang harus diambil kira dalam penggunaan bahasa
di tempat kerja:
i) Gunakan tahap bahasa yang formal. Apabila berbual-bual dalam situasi tidak
formal atau dalam penulisan tidak formal, anda boleh menggunakan bahasa yang
kurang formal, tetapi anda mesti mengekalkan keprofesionalan pada setiap masa.
ii) Elakkan kata makian dan lucah. Sumpah-seranah tidak boleh digunakan di tempat
kerja.
iii) Elakkan komen berat sebelah atau menghina. Jangan gunakan kata-kata kesat
atau bahasa yang bias terhadap mana-mana kelompok kaum, etnik, agama atau
umur. Elakkan komen, generalisasi, contoh, atau jenaka yang melibatkan
stereotaip negatif.
iv) Elakkan penggunaan bahasa slanga dan jargon. Perlu juga berhati-hati
menggunakan kiasan dan bahasa daerah.
v) Bersopan santun. Anda akan lebih berjaya dan sudah pasti akan mempunyai
hubungan yang lebih baik dengan rakan sekerja dan rakan sepejabat lain jika
menghormati mereka dan bergaul dengan mereka dengan sopan.
vi) Sertai kursus / kelas.Untuk penggunaan bahasa yang lebih tepat apabila menulis
dan bertutur di tempat kerja, anda boleh mengambil kelas atau menghadiri bengkel
atau seminar tentang berkomunikasi dengan berkesan dalam dunia perniagaan.
Perkara yang disebut di
atas akan membantu anda menggunakan bahasa yang sesuai di tempat kerja. Jika
prinsip-prinsip ini dipatuhi, orang lain di tempat kerja akan mempunyai tanggapan yang baik tentang anda, dan anda juga akan dikenali
sebagai pekerja
dan rakan sekerja yang bersifat profesional dan bersopan santun.
Tidak Patut
| ||||
|
|
|||
|
Guna bahasa
|
|||
Gunakan bahasa
|
daerah dan
|
|||
standard
|
jargon yang
|
|||
|
tidak perlu
|
|||
Gunakan bahasa
|
Guna slanga
|
|||
formal
|
||||
|
||||
Bersopan
|
Biadap dan
|
|||
santun dan
|
mengeluarkan
|
|||
berbudi bahasa
|
kata‐kata kesat
|
|||
Rajah 3 Perkara yang patut dan tidak
patut dilakukan dalam berkomunikasi di tempat kerja
4. Jenis
Komunikasi
Istilah ‘komunikasi’
biasanya bermaksud bercakap, menulis atau menghantar mesej kepada orang lain.
Kemahiran berkomunikasi dengan baik diperlukan kerana kemahiran ini akan
meningkatkan kemahiran sosial anda. Membina kemahiran berkomunikasi penting
untuk memperkasakan keyakinan diri dalam apa jua keadaan hidup.
4.1 Komunikasi berlaku
melalui pertukaran simbol yang menggambarkan idea dan pengalaman. Bahasa ialah
suatu sistem simbol umum yang digunakan untuk berkongsi pengalaman dengan orang
lain.
4.2 Simbol-simbol seperti
gambar,warna,tanda dan bunyi boleh digunakan untuk berkomunikasi. Ekspresi
muka,pergerakan,pakaian dan lain-lain juga adalah sebahagian bentuk
berkomunikasi,walaupun tidak menggunakan pertuturan.
6
Z-009-1:
2015-M01/P(1/3)
|
Muka
Surat / Page :
|
|||
Drpd / of
|
: 10
|
|||
|
|
|||
|
|
|
|
4.3 Komunikasi melalui
simbol tanpa melibatkan bahasa dikenali sebagai komunikasi bukan lisan,
manakala komunikasi dalam bentuk pertuturan atau bertulis dipanggil komunikasi
lisan.
Jenis
Komunikasi
Komunikasi
Lisan Komunikasi Bukan Lisan
Komunikasi
Oral Bertulis
(Pertuturan)
Rajah 4 Jenis
komunikasi
4.4 Komunikasi lisan ialah
proses menyampaikan maklumat yang melibatkan komunikasi menggunakan bahasa yang
berkesan antara penyampai dan penerima maklumat. Terdapat dua jenis komunikasi
lisan:
i) Komunikasi oral
Komunikasi oral ialah
proses penyampaian maklumat dan idea dari seorang individu kepada individu yang
lain melalui pertuturan.
ii) Komunikasi bertulis
Komunikasi bertulis ialah proses menyampaikan
maklumat dalam bentuk bertulis.
4.5 Komunikasi bukan lisan
Satu lagi jenis komunikasi
ialah komunikasi bukan lisan. Komunikasi bukan lisan merangkumi aspek suara,
badan, mata dan penampilan diri.
7
Z-009-1:
2015-M01/P(1/3)
|
Muka
Surat / Page :
|
|||
Drpd / of
|
: 10
|
|||
|
|
|||
|
|
|
|
i) Komunikasi bukan lisan
ialah proses penyampaian maklumat dalam bentuk mesej tanpa kata-kata. Maklumat
ini boleh disampaikan antara lainnya melalui :
a) Pergerakan tubuh badan
b) Postur (posisi atau kedudukan badan)
c) Hubungan mata
d) Paralinguistik (nada suara, kenyaringan suara)
e) Jarak atau ruang personal
f) Ekspresi wajah
g) Perubahan fisiologi
h) Pakaian dan penampilan diri
ii) Walaupun komunikasi umum
yang sering digunakan adalah melalui pertuturan atau penulisan, namun peranan
komunikasi bukan lisan tidak boleh dipandang remeh. Senyuman, isyarat dan
pergerakan badan tertentu juga mampu menyampaikan mesej kepada orang
sekeliling.
Isyarat bukan lisan penting kerana cara kita mendengar,
serta rupa, pergerakan dan reaksi kita menunjukkan sama ada kita peduli, jujur,
dan memberi perhatian atau tidak. Apabila isyarat bukan lisan berpadanan dengan
kata-kata yang kita ucapkan, ini akan meningkatkan tahap kepercayaan dan
memperbaiki hubungan antara kita dengan pendengar di samping menyampaikan mesej
yang jelas. Jika tidak, ini boleh mengakibatkan ketegangan, ketidakpercayaan
dan kebingungan.
Jika ingin menjadi
komunikator yang baik, perlu membina kepekaan terhadap bahasa gerak-geri dan
isyarat bukan lisan diri sendiri dan orang lain.
Penampilan Diri
Pakaian, gaya rambut, pilihan warna
Gerak Isyarat
Gerakan tangan, kenyitan mata,
anggukan
KomunikasiB
Paralinguistik ukan
Lisan
Nada suara, kenyaringan
|
|
Ekspresi Wajah
|
|
|
|
Senyuman, dahi berkerut
|
|
|
|
|
|
Hubungan Mata
|
|
|
|
Postur
|
|
||
Gerakan mata, kelipan mata
|
|
||
|
Menyilang tangan, menyilang kaki,
cara duduk
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
Rajah 5 Beberapa
elemen komunikasi bukan lisan
8
Teruskan usaha anda
ReplyDeletebaik lah , btw thanks
Delete